Als wijkteam medewerker moet je een duizendpoot zijn

KeTJA brengt drie handreikingen uit voor wijkteamprofessionals jeugd en gezin
Actualiteiten overzichtGepubliceerd op: 24-03-2020
Nieuws
Als medewerker wijkteam voor gezin en jeugd wordt van je verwacht dat je breed inzetbaar bent. Je komt niet alleen veel verschillende vraagstukken tegen, maar je cliënten komen ook nog eens van diverse culturele achtergronden. Hoe sluit je goed aan bij een gezin met een andere culturele achtergrond dan de jouwe? Hoe zorg je ervoor dat een alleenstaande moeder van haar eigen kracht uitgaat? Hoe ga je om met verschillende verwachtingen van ouders aan de ene kant, en organisaties waar je mee samenwerkt aan de andere kant? Kenniswerkplaats Transformatie Jeugd Amsterdam (KeTJA), waar het Verwey-Jonker Instituut deel van is, maakte drie handreikingen over thema’s waar wijkteammedewerkers mee te maken krijgen.

Deze handreikingen zijn vooral geïnspireerd op de werkpraktijk en ervaringen van professionals in Amsterdamse Ouder– en Kindteams, maar ze zijn bruikbaar voor alle medewerkers van wijkteams of jeugdhulpinstellingen. De handreikingen gaan in op het werken met culturele diversiteit, het versterken van eigen kracht van cliënten, en het samenwerken met aan de ene kant gezinnen en aan de andere kant ketenpartners.

Het moeten werken als generalist is een relatief nieuwe opgave voor professionals in de zorg voor jeugd. Je moet allerlei dingen kunnen die je vakkennis te boven gaan of waar je nog niet in bent geschoold. Die dingen moeten medewerkers van wijkteams al doende uitvinden. Veel wijkteammedewerkers worstelen met de vraag hoe ze dit moeten doen, en welke kennis en vaardigheden ze nodig hebben. De handreikingen van KeTJA kunnen daarbij ondersteunend zijn. Ze gaan allemaal in op een deelaspect van de nieuwe professionaliteit die medewerkers moeten ontwikkelen. Ze reiken instrumenten, inzichten en kennis uit onderzoek én uit de Amsterdamse praktijk aan. Er is intussen al een paar jaar ervaring opgedaan met het werken in de wijkteams, en die kennis willen we ook laten stromen naar anderen.  – onderzoeker Marjolijn Distelbrink, Verwey-Jonker Instituut

In de handreikingen staat omschreven wat het vraagstuk is, hoe je het aanpakt, wat je ervoor nodig hebt, en wat je erbij kan gebruiken. Je vindt verwijzingen naar bruikbare instrumenten, en ook naar reflectietools om te meten hoe ver je eigenlijk al bent op een bepaald thema. Ook vind je inspiratie en ervaringen van collega’s.

U vindt de handreikingen hier:

De handreikingen zijn ook te vinden op de site van KeTJA.

Marjolijn Distelbrink

Contact
Deel dit nieuwsbericht op: