Wat werkt in de samenwerking tussen jeugdgezondheidszorg, wijkteams en onderwijs? Wat maakt dat de samenwerking tussen de jeugdgezondheidszorg (JGZ), wijkteams en onderwijs als meer of minder succesvol wordt ervaren? Het Nederlands Jeugdinstituut (NJi), Nederlands Centrum Jeugdgezondheid (NCJ) en het Verwey-Jonker Instituut onderzochten, in samenwerking met JGZ-organisaties, de succesfactoren en knelpunten in het onderzoek ‘De Sterkste Schakels’.
In het kwalitatieve onderzoek ‘De Sterkste Schakels’ is nagegaan welke werkzame elementen (gebaseerd op eerder literatuuronderzoek) de praktijk ervaart in de samenwerking tussen de JGZ, wijkteams en onderwijs. Het onderzoek laat zien dat samenwerking tussen JGZ, wijkteams en onderwijs complex is. Een succesvolle samenwerking vraagt om structurele investering op alle niveaus. Dat vraagt veel van professionals, beleidsmakers en bestuurders.
De samenwerking valt of staat met de kwaliteit, vaardigheden, attitude, kennis, ervaring en continuïteit van mensen. Het is noodzakelijk om als gemeente, wijkteam, JGZ en onderwijs duurzaam in te zetten op meerdere elementen die helpen om effectief samen te werken. De basis van samenwerken ligt in ‘de menselijke maat’: het opbouwen van een werkrelatie waarbij men op elkaar en elkaars expertise vertrouwt.
Zes JGZ-organisaties namen deel aan dit onderzoek. Iedere JGZ-organisatie benaderde twee gemeenten (met verschillende soorten wijkteams). Vervolgens zijn er interviews gehouden op verschillende niveaus. Er zijn groepsinterviews gehouden in 10 gemeenten met onder andere beleidsmedewerkers, managers, teamleiders en professionals van JGZ- organisaties, wijkteams, onderwijs en gemeenten. Ook zijn er gesprekken gevoerd met ouders.
Het onderzoek is uitgevoerd met behulp van subsidie van ZonMw.
Factsheet
Naast het volledige rapport ontwikkelden het NJi, NCJ en Verwey-Jonker Instituut een factsheet. De factsheet geeft een korte samenvatting van het gehele onderzoek, en biedt handvatten aan gemeenten, JGZ, wijkteams en onderwijs om de samenwerking te bevorderen en elkaars kwaliteiten meer te benutten.