Het is van groot belang dat financiële problemen op vroege leeftijd bespreekbaar worden gemaakt, maar praten over armoede, geldgebrek en schulden blijkt ingewikkeld. MoneyWays is een interventie die financiële problematiek bespreekbaar maakt voor scholieren en mbo-studenten. Het Verwey-Jonker Instituut heeft samen met het Nibud onderzoek gedaan naar de waarde van deze lessen en schetst tevens een aantal voorwaarden voor een succesvolle interventie.
Het onderzoek laat zien dat de deelname aan MoneyWays bijdraagt aan de bewustwording bij jongeren en mbo-studenten over geld en geldproblemen. De jongeren praten – door de interventie – vaker over geldproblemen en stellen gerichte vragen over budgetbeheer. Ook vergaren ze meer kennis over verzekeringen en toeslagen waar ze mee te maken krijgen als ze 18 worden. De studenten lijken na deelname aan MoneyWays minder last te hebben van financiële stress. Op financiële competenties hebben de onderzoekers minder effect gevonden.
De lessen worden gegeven door enthousiaste peer educators. Dit zijn in de regel jongeren, of jong volwassenen die – doordat zij ervaringsdeskundig zijn of aansluiten op de belevingswereld van jongeren – hen beter weten te bereiken.
Peer-to-peer
Steeds meer organisaties bieden peer-to-peer lespakketten of interventies aan op scholen. Maar over de resultaten en waarde van dit soort lessen is nog maar weinig bekend. Samen met het Nibud heeft het Verwey-Jonker Instituut de effecten onderzocht van MoneyWays en een aantal voorwaarden geschetst waaraan dit soort lespakketten moeten voldoen om effectief te zijn.
Drie aanbevelingen voor een succesvolle interventie:
- Zorg voor een enthousiaste, diverse groep peers met ervaringsdeskundigheid die zich kunnen verplaatsen in de leefwereld van de doelgroep
- Zorg voor heldere methodiek met meerdere lessen
- Voor langdurig succes, zorg voor borging op scholen
Wil je meer weten over dit onderzoek? Neem dan contact op met projectleider dr. Marian van der Klein