Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt hebben het moeilijk om aan werk te komen en hun baan te behouden.
Door te zorgen voor banen die speciaal op deze doelgroep gericht zijn, kunnen bedrijven en overheidsorganisaties daar wat aan doen: we noemen dit baancreatie. Dat is niet alleen goed voor de mensen in kwestie, ook bedrijven kunnen er op allerlei manieren hun voordeel mee doen.
Het onderzoek van start tot einde
In ons onderzoek Werk voor iedereen richten we ons op baancreatie voor lager opgeleiden met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt. De opgedane kennis is afkomstig van veertig bedrijven die wij in het kader van het onderzoek hebben geïnterviewd. Bij zestien van de veertig bedrijven hebben we ook bedrijfsbezoeken afgelegd en verdiepende interviews gehouden.
Tijdens een slotbijeenkomst op ons instituut hebben werkgevers onderling hun ervaringen en kennis gedeeld.
Naast een onderzoeksrapporwerk hebben we de brochure Wat werkt bij baancreatie? gemaakt met veertien bedrijven en organisaties die baancreatie op verschillende manieren in de praktijk brengen en het werk daarop aanpassen. Deze voorbeelden zijn bedoeld als inspiratie voor andere bedrijven en organisaties die ook met baancreatie willen starten. De voorbeelden laten zien dat baancreatie voor mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt kan en dat het ook heel gewoon is om het te doen.