Methoden voor inzicht in maatschappelijk rendement

Wat levert een investering in het sociaal domein op en voor wie? Wat leidt er nu toe dat een bepaalde aanpak succesvol is? Met welke aanpak worden mensen beter geholpen, tegen zo laag mogelijke kosten? Met inzicht in maatschappelijk rendement kunnen besluiten in het sociaal domein beter onderbouwd genomen worden.

In onze analyses van maatschappelijk rendement wegen wij altijd de meerwaarde voor de maatschappij en de maatschappelijke kosten. Hierin staat het vergelijken van alternatieve scenario’s centraal: hoe had deze situatie eruit gezien als een bepaalde aanpak niet was ingezet? Naast directe financiële aspecten wordt hierbij nadrukkelijk rekening gehouden met maatschappelijke effecten en kosten.

Overzicht methoden

In de lijst hieronder vind je een overzicht van de verschillende methoden voor het analyseren van maatschappelijk rendement die wij aanbieden. Klik op het plusje voor meer informatie.

  • Maatschappelijke kosten- batenanalyse (MKBA)

    Bij een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) worden de kosten en baten van een bepaalde interventie of beleidskeuze voor een gehele maatschappij beschouwd.

    Naar methode

  • Effectenarena

    Met de Effectenarena maken we gebruik van de kracht van de gecombineerde kennis en het gecombineerde inschattingsvermogen van betrokken partijen om de impact van een project of beleidskeuze in te schatten.

    Naar methode

  • Effectencalculator

    De basis van de Effectencalculator is een dialoog tussen betrokkenen rondom een persoon/gezin. Dit zorgt voor een waardevol moment van evaluatie.

    Naar methode

  • Expert-inschattingen

    Schattingen van experts (expert elicitation) is een methode waarmee op wetenschappelijke wijze en door middel van interactieve sessies met experts inschattingen van effecten worden gemaakt.

    Naar methode

  • Maatschappelijke prijslijst

    De maatschappelijke prijslijst is een eenvoudig overzicht van gemiddelde tarieven van veel ingezette vormen van hulpverlening.

    Naar methode

  • Micro / Maatschappelijke business case

    Een micro-businesscase is een werkwijze om afwegingen in hulpverlening te expliciteren en te onderbouwen.

    Naar methode

Als traditioneel onderzoek niet past

Heb je interesse in deze onderzoeksmethoden en wil je verder lezen? We gaan dieper in op de Effectencalculator en de Effectenarena in een interview met (ondertussen voormalig) onderzoeker bij het Verwey-Jonker Instituut Maarten Kwakernaak. Lees het hier.