Ik vind het belangrijk dat het perspectief van de mensen om wie het uiteindelijk gaat een centrale plek krijgt in mijn onderzoek. Binnen het sociaal en zorgdomein richt ik mij vooral op mensen die zich (voor korte of langere tijd) in een kwetsbare positie bevinden. Jong en oud. Ook de minder ‘knuffelbare’ groepen (zie ‘De kracht van luisteren‘).
Er valt veel te leren van de verhalen van mensen – daarom doe ik graag kwalitatief onderzoek. Mijn doel is deze verhalen zo over te brengen, dat alle belanghebbenden er mee aan de slag gaan om de situatie beter te maken.
Klantreizen
Een voorbeeld van deze manier van onderzoek doen, is werken via klantreizen. Dit is een effectieve methode om vanuit de verhalen van burgers verschillende partijen samen kritisch te laten nadenken over hun eigen werk, en om ze verder te laten kijken naar hun eigen aandeel in het netwerk. Ik heb onder andere klantreizen gemaakt van gezinnen die met een ondertoezichtstelling te maken hadden, van vrijwilligers in de palliatieve terminale zorg, en van gezinnen met (complexe) zorg op meerdere levensgebieden.
In mijn onderzoeken laat ik op verschillende manieren zien wat beleid en interventies betekenen voor de burger zelf, in samenhang met de maatschappelijke kosten en baten. Dit doe ik bijvoorbeeld met het instrument de Effectencalculator.
Je kan bij mij terecht voor praktijkgericht (kwalitatief) onderzoek binnen het sociaal en zorgdomein.