Dr. Ines Schell-Kiehl

Senior onderzoeker

In een gedigitaliseerde samenleving ligt het voor de hand dat we samen met alle belanghebbenden onderzoeken hoe we digitale technologie kunnen inzetten om bij te dragen aan participatie van ongekend talent en daarmee aan een meer inclusieve arbeidsmarkt.

Ines Schell-Kiehl
Sinds 2021 ben ik werkzaam bij het Verwey-Jonker Instituut. Ik verbind hier mijn functie als senior onderzoeker van de onderzoeksgroep Maatschappelijke Participatie met het L.INT lectorschap ‘Inclusief Werk & Technologie’ bij Saxion.

In mijn onderzoeksprogramma ‘Inclusief Werk & Technologie’ werk ik samen met regionale en landelijke partners aan inclusieve socio-technologische kennisproducten en interventies om de participatie van werknemers in een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt te versterken. Ik kies hierbij samen met mijn consortiumpartners voor een systemische benadering, om het veranderpotentieel van het hele ‘systeem’ in kaart te kunnen brengen. Niet alleen de werknemer past zich dan aan, maar ook de mogelijkheden van de werkgever om mensen met een kwetsbare positie aan te nemen en te begeleiden worden verbeterd.

Ik werk daarom vanzelfsprekend samen met onderzoekers, ervaringsdeskundigen en professionals uit verschillende disciplines. Zo ontwikkelen, evalueren en implementeren we technologische oplossingen voor een inclusieve arbeidsmarkt die er toe doen.

Van 2008-2021 heb ik als senior onderzoeker bij het lectoraat Social Work/Saxion gewerkt. Daarvoor was ik van 2001-2008  als onderzoeker en universitair docent aan de faculteit “Bildungswissenschaften” van de Universiteit Duisburg-Essen verbonden.

Ik heb regelmatig lessen onderzoeksmethodologie in de master Health Care & Social Work / Saxion en aan de Universiteit Duisburg-Essen gegeven en studenten in hun (praktijkgericht) onderzoek binnen het sociaal domein begeleid. Ik beschik ook in Duitsland over een breed en relevant netwerk en werk ook nu nog met verschillende Duitse instellingen en bedrijven samen.

Dr. Ines Schell-Kiehl

Senior onderzoeker

Project: Serious Game ‘Virus in de Jungle’

Voor mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB) was het uitdagend om zich aan maatregelen te houden tijdens de COVID-19 pandemie. Professionals en naasten hadden behoefte aan passende tools om informatie en kennis m.b.t. infectieziekten bespreekbaar te maken; rekening houdend met de uitdagingen en complexiteit van deze groep.

Daarom hebben wij een bestaande serious game – die voor én met mensen met een LVB is ontwikkeld én bij professionals bekend staat – aangepast op het onderwerp ‘infectieziekten’.

Lees meer

Project: Nieuwe kansen voor re-integratie 2e spoor door inzet Virtual Reality

In de sector Sociaal Werk, Jeugdzorg en Kinderopvang (SWJK) zijn de cijfers van uitval door overbelasting en burn-out al jaren hoog. In opdracht van ZonMw ontwikkelen we de komende vier jaar een nieuwe werkwijze voor de re-integratie van langdurig zieke medewerkers. Het verhaal van de mens achter de cijfers staat hierbij centraal.

We ontwikkelen een nieuwe werkwijze waarbij werknemers die langdurig zijn uitgevallen met behulp van technologische innovaties zoals Virtual Reality ondersteund worden om weer duurzaam mee te doen op de arbeidsmarkt.

Lees meer

Externe publicaties

  • 2025 Schell-Kiehl, I., Kool, T., Verwaijen, G., Bloembergen, N., & Zwart, O. de (2025). Gamen om besmetting met infectieziekten te voorkomen. Gamen om besmetting met infectieziekten te voorkomen. Sociaal Bestek 1/2025.
  • 2024 Schell-Kiehl, I., Wamelink, N., Smeenk, M., Jansen, L., Vries, S. de. Taalbarrières op de werkvloer overbruggen met vertaaltechnologie. Sociaalbestek, themanummer Bestaanszekerheid.
  • 2024 Schell-Kiehl, I., Hagens, J., Verwaijen, G., Yohannes, R. & Stavenuiter, M. (2024). Inzichten van ervaringsdeskundigen uit zorg- en welzijn. Sociaal Bestek 4/2024
  • 2024 Wissing, I. & Schell-Kiehl, I. (2024). Cyberpesten onder jongeren met een LVB. In Spithoven, R. & Tuijl, C. van (Reds.) Theorie over en onderzoek naar de onbegrensde, digitale leefwereld van kinderen en adolescenten in Nederland. Amsterdam: Boom Criminologie.
  • 2022 Schell-Kiehl, I. & Nieuwboer, Chr. (2022). Sociale Technologie. In Veldboer, L., Engbersen, R., Hooghiemstra, E., Jansen, J., Koeter, L., Repetur, L., Rözer, J., & Sprinkhuizen A. (Reds.) (2022). Lexicon nabij sociaal werk (versie 2.0). Movisie en de Werkplaatsen Sociaal Domein, p. 197-202.
  • 2022 Schell-Kiehl, I., Laurens, M., Ketelaar, N., Sommerfeld, P., Hess, N., Bühler, S., Meyer, N., & Franz, S. (2022). Impact of the COVID-19 pandemic on the work of social workers: – a comparison between Germany, Switzerland and the Netherlands. Journal of Comparative Social Work,17(1), 123–152.
  • 2021 Schell-Kiehl, I. (2021). Bouwen aan relaties. Positieve elementen van werken in corona tijd. https://www.buurtwijs.nl/bouwen-aan-relaties
  • 2021 Kariotis, T., Schell-Kiehl, I., Reimers, L., Ent, H. v/d, Veen, M. van, Gramberg, P., & Klein, A. (2021 in press). Empowered by Augmented Reality: Exploring what value AR can add to Photovoice in Community Development Work. In: Wahle, J., Schell-Kiehl, I., & Damberger, Th. (2021 in press).Pädagogik, Soziale Arbeit und Digitalität. Weinheim: BeltzJuventa.
  • 2021 Schell-Kiehl, I., & Swart, J. de (2021 in press). Mediatisierte Lebenswelten? Die Bedeutung digitaler Medien für die Lebenswirklichkeit Jugendlicher. In: Wahle, J., Schell-Kiehl, I. & Damberger, Th. (2021 in press). Pädagogik, Soziale Arbeit und Digitalität. Weinheim: BeltzJuventa.
  • 2021 Schell-Kiehl, I., & Meyer, N. (in press). Armut, prekäre Arbeitsverhältnisse und Erwerbslosigkeit. Der pädagogische Blick. Zeitschrift für Wissenschaft und Praxis in pädagogischen Berufen (1/2022) (Editors)
  • 2021 Schell-Kiehl, I., & Klein Braskamp, D. (2021). Over de invloed van het wijkteam bij online contact. Ervaringen uit de praktijk met blended hulpverlening.
  • 2021 Schell-Kiehl, I. (2021). Bouwen aan relaties. Positieve elementen van werken in Corona tijd.
  • 2021 Wahle, J., Schell-Kiehl, I., & Damberger, Th. (2021). Pädagogik, Soziale Arbeit und Digitalität. Weinheim: BeltzJuventa (2021 in press) (Editors)
  • 2021 Schell-Kiehl, I., & Laurens, M. (2021). Even niet aan zet – tijd om op ongelijkheden te wijzen. Werkplaatsen Sociaal Domein magazine, p. 6-9.
  • 2020 Schell-Kiehl, I. & Swart, J. de (2020). Doing Society – Social participation of youngsters in a rural area of Germany, Proceedings of the VIII ICSSW 2019: The Challenges of Democracy: Making Society in Times of Individualization, 343-354.
  • 2020 Schell-Kiehl, I., Gramberg, P., & De Swart, J. (2020). Stärkung der gesellschaftlichen Partizipation von Langzeitserwerbslosen. Eine neue Herangehensweise in den Niederlanden. In: Steckelberg, Ch., & Thiessen, B. (Hrsg.), Wandel der Arbeitsgesellschaft. Soziale Arbeit in Zeiten von Globalisierung, Digitalisierung und Prekarisierung. Theorie, Forschung und Praxis der Sozialen Arbeit, Band 21. Opladen, Berlin & Toronto: Verlag Barbara Budrich.
  • 2020 Damberger, Th. Schell-Kiehl, I., & Wahle, J. (eds.) (2020). Digitality as an element of education! Structural changes and new challenges. Der pädagogische Blick. Zeitschrift für Wissenschaft und Praxis in pädagogischen Berufen, 28 (3). (Editors)
  • 2020 Schell-Kiehl, I., Rest, E., van & Vos, E. (2020). Sociaal werkers hebben zorgen over meer beeldbellen. In: socialevraagstukken (online magazine).
  • 2020 Schell-Kiehl, I., Buschle, Chr., & Meyer, N. (2020). Supranationale Effekte der Corona-Pandemie auf die Soziale Arbeit. Ein Vergleich zwischen Deutschland und den Niederlanden. Forum Sozial 2/2020, 17-22.
  • 2019 Schell-Kiehl, I., Ketelaar, N., & De Swart, J. (2019). Jongeren met een handicap zijn extra kwetsbaar voor cyberpesten. Sociale Vraagstukken, (2) 2019.
  • 2019 Schell-Kiehl, I. , Ketelaar, N., & De Swart, J. (2019). Cybermobbing als Herausforderung für die Soziale Arbeit. MERZ, (1) 2019.
  • 2016 Schell-Kiehl, I. (2016). Wirkungsforschung am Beispiel einer Re-Integrationsmaßnahme für (Langzeit-)Erwerbslose in Enschede – ‚Kein Mann über Bord‘? In B. Thiessen und St. Borrmann (eds.), Wirkungen Sozialer Arbeit. Potentiale und Grenzen der Evidenzbasierung für Profession und Disziplin. Theorie, Forschung und Praxis Sozialer Arbeit, Band 12. Opladen, Berlin & Toronto: Verlag Barbara Budrich.
  • 2015 Schell-Kiehl, I. (2015). Technologien in der Sozialen Arbeit.Der pädagogische Blick. Zeitschrift für Wissenschaft und Praxis in pädagogischen Berufen, 23(3), 131-133. (Editor)
  • 2015 Schell-Kiehl, I. (2015). Volksuniversiteiten, ROC’s und der offene Markt – Erwachsenenbildung in den Niederlanden in Bewegung. In B. Mölders und N. Justen (eds.), Professionalisierung und Erwachsenenbildung. Selbstverständnis, Entwicklungslinien, Herausforderungen. Opladen, Berlin & Toronto: Verlag Barbara Budrich.
  • 2015 Schell-Kiehl, I., Slots, L., & Holsbrink-Engels, G. (2015). Activering – Casestudy naar een activeringsprogramma voor langdurig werkloze mannen. Maatwerk 2, 31-33.
  • 2014 Schell-Kiehl, I., Slots, L., & Holsbrink-Engels, G. (2014). Hoe ervaren bijstandsgerechtigden re-integratietrajecten. De kloof tussen leefwereld en systeemwereld. Sozio, 3, 33-35.
  • 2013 Schell-Kiehl, I., Holsbrink-Engels, G., Gülker-Alsmeier, G., & Joppich, A. (2013). „Lebensphase Jugend“ in der Grafschaft Bentheim. Das Zusammenspiel von Forschung und Praxis zur Stärkung der Jugendlichen. Nordhorn: Bentheimer Jahrbuch 2014, 259-266.
  • 2013 Bussel, van M. Schell-Kiehl, I. (2013). Ines Schell-Kiehl over het Mehrgenerationenhaus „Jongeren en ouderen helpen elkaar”. Zorg en Welzijn, 10, 26-28.
  • 2012 Schell-Kiehl, I., & Engelbertink, M. (2012). Onderzoeksatelier ondersteunt studenten bij opdrachten. SozioSPH, 107, 38-39.
  • 2012 Schell-Kiehl, I. (2012). Die Rolle der Lehrenden bei der Entwicklung innovativer Lern-/Lehrprozesse in den Niederlanden Ergebnisse eines Surveys am Beispiel der Fachhochschule Saxion. HSW Hochschulforschung, 6, 167-173.
  • 2012 Schell-Kiehl, I., Holsbrink-Engels, G.A., & Gülker-Alsmeier, G. (2012). Lebensphase Jugend im ländlichen Raum. Sozialmagazin, 37(11), 37-43.
  • 2011 Schell-Kiehl, I., & Gellevij, M. (2011). De betekenis van docenten voor innovatie. Onderwijsinnovatie, 36-39.
  • 2010 Schell-Kiehl, I., & Siemer, L. (2010). Erfassen der Kompetenzentwicklung von Studierenden der Sozialpädagogik – Erfahrungen an der euregionalen Schnittstelle Niederlande/Deutschland. Der pädagogische Blick. Zeitschrift für Wissenschaft und Praxis in pädagogischen Berufen, 18(4), 196-211.
  • 2007 Schell-Kiehl, I. (2007). Mentoring: Lernen aus Erfahrung? Biographisches Lernen im Kontext gesellschaftlicher Transformationsprozesse. Bielefeld: wbv.
  • 2007 Schell-Kiehl, I. (2007). Mentoring: Lernen aus Erfahrung? Ergebnisse einer qualitativen Untersuchung zu biographischen Lernprozessen. In G. Wiesner, Chr. Zeuner & H.J. Forneck, (Eds.), Empirische Forschung und Theoriebildung in der Erwachsenenbildung (pp. 157-169). Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren.
  • 2006 Schell-Kiehl, I. (2006). Mentoringprozesse in biographischer Perspektive. Ergebnisse qualitativer Interviews mit Mentorinnen. In A. Schlüter (Ed.), Bildungs- und Karrierewege von Frauen (pp. 128-141). Opladen: Barbara Burdrich.
  • 2005 Schell-Kiehl, I. (2005). Zeit für Mentoring?! Zum Umgang mit Zeit in weiblichen Karrierebiographien am Beispiel von qualitativen Interviews mit Mentorinnen. In A. Schlüter (Ed.), “In der Zeit sein …” Beiträge zur Biographieforschung in der Erwachsenenbildung (pp. 123-146). Bielefeld: wbv.