Dr. Jiska Peper

Medior onderzoeker

"Ik zet me graag in om wetenschappelijke kennis toegankelijk te maken. Daarnaast vind ik het waardevol om de stem van kinderen en jongeren mee te nemen in onderzoek. Niet alleen óver de jeugd praten, maar ook mét ze het gesprek voeren!"

Jiska Peper
Als onderzoeker met hart voor de jeugd, doe ik graag maatschappelijk relevant onderzoek om het opgroeien en ontwikkelen van onze jeugd te bevorderen. Daarbij probeer ik altijd goed te luisteren naar- en oog te houden voor verschillende belangen of perspectieven vanuit de praktijk en beleid.

Ik ben (neuro)psycholoog en gepromoveerd op een grootschalig hersen- en gedragsonderzoek in kinderen en tieners aan de Universiteit Utrecht. Na mijn promotie was ik ruim 9 jaar verbonden aan de Universiteit Leiden als docent en onderzoeker. Ik heb een persoonlijke NWO-Veni subsidie verworven om zelfstandig onderzoek te kunnen doen naar hersenontwikkeling, hormoonhuishouding en zelfregulatie in kinderen, adolescenten en jongvolwassenen. Via mijn organisatie Science2share (onderzoek, lezingen en nascholing op het gebied van tienerproblematiek) heb ik een netwerk opgebouwd in het onderwijs, de jeugdhulp en jongerenwerk. De gedreven professionals die ik ontmoet inspireren mij enorm op thema’s zoals kansengelijkheid, een inclusieve maatschappij, de 18-/18+ transitie, het welbevinden van de jeugd en preventie.

Bij het Verwey-Jonker Instituut zet ik mijn kennis, vaardigheden en netwerk graag optimaal in voor een kansrijke ontwikkeling van ieder kind!

Dr. Jiska Peper

Medior onderzoeker

Externe publicaties

(voor een uitgebreid overzicht van mijn publicaties, zie)

  • Peper J.S., van der Ploeg S. (2023). Heeft het in de kleuterklas inzetten van oefeningen gericht op lateralisatie een positief effect op het lateralisatieproces in de hersenen en taal/schrijfvaardigheid? Den Haag: Kennisrotonde (KR.1802)
  • Peper J.S., Hooijsma M. (2022). Heeft een beloningssysteem een positief effect op de duurzame ontwikkeling van de sociaal-emotionele vaardigheden en het gedrag van jongeren met complexe gedragsproblemen? Den Haag: Kennisrotonde (KR. 1415)
  • Peper J.S., Burke S.M., Wierenga L.M. (2020). Sex Differences and Brain Development during Puberty and Adolescence. Handbook of Clinical Neurology 175, 25-54.
  • Blankenstein N.E., Peper J.S., Crone E.A. (2022). Behavioral and Neural Development of Cognitive Control and Risky Decision-Making across Adolescence. In: Houdé O., Borst H.(Eds.), The Cambridge Handbook of Cognitive Development. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Bruning M.R., Peper J.S. (2020). Giving Children a Voice in Court? Age Boundaries for Involvement of Children in Civil Proceedings and the Relevance of Neuropsychological Insights. Erasmus Law Reviews. 13, 31-62.