Als senior onderzoeker binnen het Verwey-Jonker Instituut houd ik mij vooral bezig met onderzoek naar kansenongelijkheid en sociale uitsluiting.
Ik ben met name geïnteresseerd in (het achterhalen van) vormen van (institutioneel)racisme en discriminatie die mensen van kleur en/of met een migratieachtergrond kunnen ervaren die hen beletten om volledig te kunnen functioneren in de brede samenleving. Wat vervolgens gedaan kan worden om deze barrières te verminderen of op te heffen, is in mijn onderzoek een logische vervolgstap. Kansenongelijkheid binnen de domeinen onderwijs en arbeidsmarkt behoren tot mijn expertise. Tevens ben ik themacoördinator van de programmalijn Gelijke kansen op de arbeidsmarkt binnen Kennisplatform Inclusief Samenleven (KIS).
Binnen het domein onderwijs heb ik jarenlange ervaring met onderzoek naar stagediscriminatie (binnen het mbo). Sinds het eerste verkennende onderzoek in 2016 heb ik in de jaren daarna verschillende verdiepende onderzoeken uitgevoerd, bijvoorbeeld naar hoe studenten stagediscriminatie willen melden en naar de praktijk van stagematching. Ik ontwikkelde daarnaast (in samenwerking met Movisie en Hogeschool InHolland) praktische tools voor onderwijsinstellingen en -professionals voor een effectieve aanpak tegen stagediscriminatie. Ook voerde ik onderzoeken uit naar statushouders in het mbo, tussentijds opstromen in het voortgezet onderwijs en gestapelde onderwijsroutes. Een passend schooladvies en onderadvisering zijn vraagstukken die in de hiervoor genoemde publicaties uitgebreid aan bod komen. Ook publiceerde ik meermaals over (de risico’s op) bias, vooroordelen en discriminatie binnen de huidige structuur van advisering.
Binnen het domein arbeidsmarkt heb ik onder andere onderzoek gedaan naar objectief werven en selecteren (pre-entry), maar ook naar institutioneel racisme en discriminatie op de werkvloer (post-entry). Als themacoördinator binnen KIS houd ik mij ook bezig met agendasetting, bijvoorbeeld bij het bepalen en vormgeven van nieuw onderzoek op dit thema, maar ook met verdere kennisdeling van opgedane en zelf gegenereerde kennis. Ik doe dit onder andere door resultaten van onderzoeken te presenteren en als inhoudelijk expert op te treden in de media.
Mijn onderzoek is verkennend en verdiepend van aard en voornamelijk kwalitatief. Daar waar het mogelijk is, combineer ik echter kwalitatief met kwantitatief onderzoek, zodat beide onderzoeksmethodieken elkaar thematisch kunnen versterken en verrijken. Naast verkennend en verdiepend onderzoek, ben ik ook ervaren in het uitvoeren van (beleids)evaluaties en het creëren van meer praktische producten op basis van eerder opgedane kennis.
Bij het doen van onderzoek naar sociale ongelijkheid en discriminatie binnen bestaande systemen en structuren vind ik de (her)waardering van ervaringen van gedupeerden essentieel. In veel van mijn onderzoeken staan de ervaringen van mensen van kleur en/of migratieachtergrond centraal. Vanuit deze ervaringen analyseer ik bestaande systemen en structuren op risicofactoren voor exclusie en andere vormen van benadeling.
Neem vooral contact met mij op voor onderzoek naar kansenongelijkheid (o.a. in het onderwijs en/of op de arbeidsmarkt), sociale exclusie, discriminatie en (institutioneel)racisme.