Sinds mijn studies sociologie en pedagogiek interesseer ik mij in de sociale en cognitieve ontwikkeling van kinderen en jongeren. Op dat thema werkte ik op de universiteit bij jeugdcriminologie en binnen het onderwijs begeleidde ik jarenlang jongeren met leer- en gedragsproblemen en hoe kinderen en jongeren kunnen leren van democratie en mensenrechten. Bij dat onderwijs ben ik decennia bestuurlijk betrokken gebleven.
Ook steden en wijken kunnen de ontwikkeling van kinderen en jongeren ondersteunen. Dan moeten ze weten hoe kinderen en jongeren zich ontwikkelen, welke goede aanpakken ze hierbij kunnen inzetten en zicht krijgen op wat het oplevert. Bij de ontwikkeling van zo’n aanpak raakte ik betrokken en zo kwam ik terecht op het terrein van jeugdpreventie. Veel steden en wijken in Nederland (en in andere landen) begeleidde ik op dit terrein. Mijn werk schoof op richting onderzoek en dit doe ik al meer dan tien jaar vanuit het Verwey-Jonker Instituut. Op het Instituut houd ik mij bezig met de sociale en cognitieve ontwikkeling van kinderen en jongeren, sociale determinanten en hoe gezondheids-, ontwikkelings- en gedragsproblemen zijn te voorkomen.
Ik ontving bij van het National Institute on Drug Abuse (USA) een beurs als ‘Distinguished Researcher’ en promoveerde op een lokale preventiestrategie. Bij het Verwey-Jonker Instituut ben ik betrokken geweest bij diverse sociale experimenten en evaluaties van maatschappelijke programma’s, longitudinale jeugdstudies en internationale vergelijkende jeugdstudies. Ook ondersteunde ik preventiewerk in verschillende landen.
Tegelijkertijd heb ik mij de laatste jaren ontwikkeld op het terrein van moderne data analyse en onderzoeksmethoden.