De provincie Zuid-Holland wil binnen haar diversiteitsbeleid uitwerking geven aan de programmalijn Participatie. In dit onderzoek staat het thema ouderparticipatie in het onderwijs centraal. Het rapport gaat in op zowel ouderbetrokkenheid, de relatie tussen de ouders en de school waar het om het eigen kind gaat, als ouderparticipatie, de actieve inzet breder dan alleen voor het eigen kind.
Gemeenten en scholen kunnen baat hebben bij het benutten van methodieken ter bevordering van de participatie en betrokkenheid, en daarbij mogelijk ook ondersteuning gebruiken. De provincie kan in de voorwaardenscheppende sfeer een rol spelen, vooral door de mogelijkheid te bieden de eigen infrastructuur van ondersteuningsorganisaties in te laten zetten. De vraag is of daaraan behoefte bestaat bij gemeenten en scholen, waaruit deze behoefte bestaat en welke bestaande methodieken het meest in aanmerking komen. In dit onderzoek is in kaart gebracht welke behoefte bij gemeenten en basisscholen bestaat aan ondersteuning door de provincie bij de bevordering van actieve participatie in de onderwijsinstelling.
De quickscan geeft antwoord op de volgende vragen:
- Welke behoefte hebben gemeenten en scholen aan ondersteuning op het gebied van ouderparticipatie?
- Welke vorm moet die ondersteuning volgens hen krijgen? Voor welke, eerder geïnventariseerde, methodieken bestaat draagvlak?
- Welke rol zouden één of meer steunfunctieorganisaties kunnen vervullen?
- Welke rol zou de provincie kunnen vervullen op het terrein van de ouderparticipatie?