De Beste Maatjes

Evaluatie campagne De Beste Maatjes van het Oranje Fonds 2007 - 2010
PublicatiesGepubliceerd op: 01-01-10
Maatjeswerk is een niet meer weg te denken vorm van vrijwilligerswerk. Nederland kent honderden projecten die vrijwilligers een-op-een koppelen aan iemand die op bepaalde punten in het leven tijdelijk een coach, mentor of maatje nodig heeft. Om het maatjeswerk te ondersteunen heeft het Oranje Fonds van 2007 tot 2010 de campagne De Beste Maatjes ontwikkeld. De belangrijkste doelen zijn het ondersteunen van de bestaande maatjesprojecten en het bevorderen van het imago van het maatjeswerk.

Dit rapport doet verslag van de evaluatie van deze campagne. De campagne heeft volgens de (vrijwilligers)organisaties bijgedragen aan de werving van nieuwe maatjes, het opzetten van nieuwe projecten en aan het ontstaan van nieuwe samenwerkingsverbanden. Hiermee is de campagne bijzonder geslaagd. Tegelijkertijd blijft het werven van nieuwe maatjes een knelpunt en kan een nieuwe campagne zich meer richten op jongeren: zij zijn de maatjes én de cliënt van de toekomst.

Zie ook Het Oranjefonds

Onderzoekers

  • Fabian Dekker
  • Huub Braam

Thema's

  • (Arbeids)participatie

    Door werk kunnen mensen beter participeren in de maatschappij en ervaren ze meer zelfrespect. Met ons onderzoek willen wij arbeidsparticipatie verbeteren en verduurzamen.

Deel deze publicatie op: