Inclusieve communicatie speelt een belangrijke rol in het waarborgen van gelijke kansen in het onderwijs. De Hogeschool Rotterdam wil graag weten hoe inclusief is hun communicatie en correspondentie met betrekking tot afkomst, huidskleur en religie. In dit onderzoek analyseert het Verwey-Jonker Instituut een selectie materialen die aangeleverd zijn door de hogeschool.
De hogeschool heeft als opdracht om elke student op te leiden tot een professional die een waardevolle bijdrage levert aan de maatschappij. Dat gebeurt in Rotterdam, in internationale en grootstedelijke context. In alles wat de hogeschool doet, dient zij uit te gaan van gelijkwaardigheid, het bevorderen van wederzijds respect en emancipatiegericht werken. Met het oog op deze opdracht en in het kader van recente ontwikkelingen in de samenleving en binnen de hogeschool, heeft de hogeschool dit onderzoek laten doen naar de inclusie in haar communicatie en correspondentie. Hoewel de focus lag op inclusie met betrekking tot afkomst, huidskleur en religie, zijn er—op verzoek van de hogeschool—sporadisch ook andere sociale categorieën meegenomen in de analyse, zoals gender, LHBTIQ+ identiteit, en fysieke en mentale beperkingen.
Uit de materiaalanalyse bleek dat, hoewel de hogeschool in sommige materialen al mensen uit verschillende sociale groepen representeert, dat dit soms ook op een stereotyperende manier gebeurt. Ook laat de analyse zien dat de combinatie van een inhoudelijke boodschap en beeld een stereotype associatie kan oproepen, en dat het voor het aan het licht brengen van stereotypen nodig is zowel kritisch te kijken naar keuzes in tekst en beeld als ook communicatiematerialen of campagnes rondom een onderwerp in zijn geheel te bekijken. Daarnaast laat de analyse zien dat woord- en terminologiegebruik nog niet consequent inclusief is.