Het Regionaal Programma voortijdig schoolverlaten 2020-2024 van Ferm is gericht op het voorkomen van voortijdig schoolverlaten en het ondersteunen van jongeren die dit risico lopen in het Gelderse gebied de Stedendriehoek. Het Verwey-Jonker Instituut onderzocht in opdracht van Ferm hoe effectief de verschillende maatregelen binnen dit programma zijn. Dit onderzoek biedt waardevolle inzichten vanuit de ervaringen van regionale stakeholders, landelijke experts, en jongeren zelf, en helpt zo de aanpak van Ferm te verbeteren voor de periode 2025-2028.
Veel betrokkenen zijn onvoldoende bekend met het programma, zo blijkt uit het onderzoek. Dit maakt het moeilijk om de effectiviteit van de maatregelen goed te beoordelen. Desondanks komen er belangrijke inzichten naar voren over wat goed werkt. Stakeholders en experts benadrukken het belang van maatwerk en persoonlijke begeleiding, bijvoorbeeld door een vaste coach. De Plusvoorziening van Ferm wordt als positief voorbeeld genoemd, omdat het jongeren meer ruimte biedt voor persoonlijke ondersteuning.
Het onderzoek wijst ook op het belang van duurzame participatie van jongeren in het beleid. Jongeren zelf geven aan dat hun inbreng waardevol is en dat ze kunnen bijdragen aan effectievere maatregelen. Daarom wordt aanbevolen om jongeren actief te betrekken bij het ontwikkelen van toekomstig beleid, en de communicatie en samenwerking tussen de betrokken partijen te versterken. Op basis van de onderzoeksbevindingen adviseren wij Ferm om in het nieuwe Regionaal Programma voortijdig schoolverlaten 2025-2028 in te zetten op een gepersonaliseerde, integrale aanpak. Dit is cruciaal voor het voorkomen van voortijdig schoolverlaten en het ondersteunen van jongeren in hun ontwikkeling.