De vorming van de eigen identiteit is een cruciale ontwikkelfase tijdens de adolescentieperiode. Voor jongeren met een migratieachtergrond, die vaak navigeren tussen verschillende culturen en verwachtingen, kunnen de vragen “Wie ben ik?” en “Waar hoor ik bij?” extra complex zijn. Om jongerenwerkers te ondersteunen in hun begeleiding bij deze belangrijke thema’s, heeft Stichting JoU in samenwerking met het Verwey-Jonker Instituut een handboek met tools en activiteiten ontwikkeld, als onderdeel van de JoUw koffer van stichting JoU.
Dit handboek biedt een overzicht van de praktische tools en theoretische achtergronden bij deze tools. Met het handboek kunnen jongerenwerkers jongeren helpen reflecteren op hun identiteit, veerkracht te ontwikkelen en een positieve balans te vinden tussen de verschillende identiteiten die hen vormen.
Wat biedt de JoUw-Koffer?
De JoUw-Koffer biedt tools om te helpen bij de identiteitsontwikkeling van jongeren en bestaat uit (1) een JoUw-koffer met daarin de materialen voor de werkvormen; (2) een waaier waarin de tools en werkvormen uitgelegd zijn en (3) het handboek met achtergrondinformatie, theoretische verdieping en een stap-voor-stap begeleiding voor het gebruik van de tools. Het handboek richt zich specifiek op jongeren van 12 jaar en ouder. Het handboek is speciaal ontwikkeld voor jongerenwerkers als naslagwerk om de gedachte achter de tools en werkvormen te begrijpen.
Inhoud van het handboek
Het handboek introduceert vier tools, elk gericht op een specifiek aspect van identiteitsontwikkeling. Deze tools zijn ontworpen om jongeren stap voor stap te begeleiden in het reflecteren op hun identiteit en de uitdagingen die ze tegenkomen.
- Tool 1: Verkennen van persoonlijke identiteit
Jongeren reflecteren op hun eigen waarden, dromen en ervaringen. Dit helpt hen een stevig zelfbeeld op te bouwen. - Tool 2: Meervoudige identiteiten en deelidentiteiten
Deze tool richt zich op het begrijpen van hoe verschillende identiteiten invloed hebben op het gedrag en de interacties van jongeren. Het biedt inzicht en versterkt hun gevoel van inclusie. - Tool 3: Reflecteren met de levenslijn
Jongeren kijken terug op hun persoonlijke geschiedenis, familieachtergrond en belangrijke ervaringen. Dit helpt hen hun plek in de wereld beter te begrijpen. - Tool 4: Copingstrategieën voor racisme en discriminatie
Jongeren krijgen de ruimte om ervaringen van racisme of discriminatie te delen en leren manieren om hiermee om te gaan. Dit vergroot hun mentale weerbaarheid en veerkracht.
Hoewel de tools los van elkaar te gebruiken zijn, versterken ze elkaar en bieden ze samen een krachtig kader voor begeleiding. Door middel van deze tools kunnen jongerenwerkers een veilige omgeving creëren waarin jongeren zich erkend en gesteund voelen.