Opvoeden in multi-etnische wijken kan zowel voor ouders met als zonder migratieachtergrond uitdagingen en vragen opleveren. Professionals die ouders ondersteunen zijn nog weinig bekend met de vragen en steunbehoeften die hiermee samenhangen, zeker als het gaat om de kant van de ouders zonder migratieachtergrond. KIS interviewde 29 ouders (bijna allen moeders) zonder migratieachtergrond die hun kinderen opvoeden in wijken waar zij in de minderheid zijn, in Amsterdam en Tilburg. Wat zijn hun vragen en behoeften?
Hun verhalen laten zien hoe zij schipperen in de kwesties die ze tegenkomen op school en de wijk. Duidelijk wordt ook dat er veel variatie is in hoe moeders het opvoeden in een wijk waar zij in de minderheid zijn beleven. Dit is mede afhankelijk van de specifieke context waarin ze opvoeden. Bijvoorbeeld of ze wonen in een wijk met gezinnen die grotendeels een vergelijkbaar opleidingsniveau hebben of niet. Het rapport benoemt hun steunbehoeften: de school blijkt een belangrijke spil. Deze publicatie is daarom zowel van belang voor scholen als voor opvoedprofessionals en informele ondersteuners van ouders.