Minderjarige vluchtelingen (amv’s) die alleen naar Nederland zijn gekomen, kampen door de vaak traumatische ervaringen in het verleden met psychosociale gezondheidsklachten. Hierdoor kunnen zij soms niet goed meekomen op school en andere levensgebieden. Professionals hebben niet altijd voldoende handvatten of tijd om deze negatieve spiraal te (helpen) doorbreken. In antwoord hierop heeft het Centrum voor Interculturele GGZ van GGnet een training ontwikkeld voor het verbeteren van het algeheel psychisch welbevinden van deze doelgroep. Het Verwey-Jonker Instituut evalueerde deze interventie.
De belangrijkste conclusie uit de evaluatie is dat de interventie het algeheel psychisch welbevinden van de deelnemers significant verbetert. Deelnemers krijgen handvatten om (beter) met hun problemen om te gaan, en worden op verschillende levensdomeinen geholpen. De inzet van sleutelpersonen motiveert jongeren, en de training verlaagt voor deelnemers de drempel om met elkaar over hun problemen te praten en hulp te vragen.
In dit onderzoek geven wij verder de belangrijkste werkzame elementen uit de interventie weer, benoemen wij welke aandachtspunten er nog zijn, en doen wij aanbevelingen voor het verder uitrollen van deze interventie.