Voor de Rekenkamercommissie van de gemeenten Schiedam en Vlaardingen heeft het Verwey-Jonker Instituut een onderzoek gedaan naar de samenwerking tussen (passend) onderwijs en jeugdhulp in de gemeenten.
In dit onderzoek is de samenwerking in het v(s)o en mbo bekeken voor kinderen die te maken hebben met problemen of ondersteuningsbehoeften die beide domeinen raken. In hoeverre is/wordt de samenwerking tussen (passend) onderwijs en jeugdhulp zo vormgegeven en gefaciliteerd dat deze kinderen passende en integrale hulp krijgen? Op welke wijze sturen de gemeenten op deze samenwerking en in hoeverre is deze sturing doeltreffend? We concluderen dat er binnen de gemeenten Schiedam en Vlaardingen maar heel beperkt afspraken zijn over de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulporganisaties. Voor de complexere problematiek ontbreken kaders over wie regie voert en wie betaalt, en kan er niet altijd passende en integrale hulp geboden worden. Beide gemeenten hebben wel ambities om de samenwerking tussen jeugdhulp en onderwijs te verbeteren.