Mensen met geldzorgen en/of schulden komen in veel gevallen pas laat bij schuldhulpverleners in beeld. Wat werkt nu bij het (eerder) bereiken van inwoners? In deze publicatie komen de ervaringen van inwoners zelf aan het woord.
De afgelopen jaren spraken we veel mensen met geldproblemen in het kader van het onderzoek ‘Eerder uit de schulden: wat werkt?’. Zo spraken we met jongeren met schulden, inwoners die vanwege betalingsachterstanden door de rechtbank waren opgeroepen en inwoners die bij de gemeente Utrecht een schuldregeling wilden aanvragen. Aan de hand van deze gesprekken brachten we in kaart wat helpt bij het bereiken van mensen met schulden en geldproblemen. We staan stil bij drie elementen die een rol spelen hierbij:
- Beeldvorming over schulden, hulpverlening en mensen met schulden. Zo vinden inwoners niet de weg naar hulpverlening of hebben ze er een negatief beeld bij. Ook kan het hulpaanbod niet matchen met de behoefte van een inwoner, of vindt de inwoner zijn/haar schulden niet ernstig genoeg om hulp te zoeken.
- Invloed van stress/welzijn.
- Integrale aanpak (zoals andere hulpverlening naast schuldhulpverlening).
In het rapport geven we concrete tips waar hulpverleners mee aan de slag kunnen.
Op Binnenlands Bestuur verscheen een artikel over dit onderzoek, lees het hier: Inwoner onderschat eigen schulden (binnenlandsbestuur.nl).
‘Eerder uit de schulden: wat werkt?’ wordt uitgevoerd door een breed consortium bestaande uit de volgende partners: Verwey-Jonker Instituut, CBS, Hogeschool Utrecht (HU), Pharos, Bureau Bartels, Save the Children, Valente, Gemeente Amsterdam, Gemeente Arnhem, Gemeente Deventer, Gemeente Gouda, Gemeente Haarlem en Gemeente Utrecht. Dit onderzoek is gefinancierd door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) met betrokkenheid van het ministerie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid in het kader van de NWA ronde Schulden en Armoede.