Werken aan weerbaarheid tegen desinformatie en eenzijdige meningsvorming

Evaluatie lesprogramma Under Pressure
PublicatiesGepubliceerd op: 21-04-22
Het is zinvol om jongeren in het voortgezet onderwijs en mbo met extra lessen weerbaar te maken tegen desinformatie en eenzijdige meningsvorming. Dat blijkt uit de evaluatie naar het lesprogramma Under Pressure, dat het Verwey-Jonker Instituut en RadarAdvies in opdracht van het ministerie SZW en de NCTV hebben uitgevoerd.

Jongeren worden steeds vaker blootgesteld aan desinformatie en nepnieuws, onder meer door het toenemende gebruik van sociale media. Dit maakt het voor hen moeilijker om te navigeren in deze informatie, en te onderscheiden wat wel en niet waar is, waardoor zij vatbaarder kunnen worden voor polariserende narratieven en eenzijdige meningsvorming. Uitgangspunt van het lesprogramma Under Pressure van Diversion is dat door het vergroten van de weerbaarheid tegen desinformatie en het vergroten van democratisch burgerschap bij jongeren de voedingsbodem voor polarisatie en radicalisering wordt verminderd.

Under Pressure is een lesprogramma voor de bovenbouw van het voortgezet onderwijs en de onderbouw van het mbo. De lessen worden gegeven door zogeheten ‘peer educators’ die zelf ervaring hebben met de problematiek (in dit geval fake news en desinformatie) en deze ervaring gebruiken in het uitleggen aan- en begrijpen van de jongeren. Dit programma heeft effect, blijkt uit onze evaluatie.

Met medewerking van

  • Leyla Reches
  • Marte Sikkema
  • C. Hagenaars
  • Manon Teunissen

Thema's

  • Polarisatie en verbinding

    Polarisatie is de verscherping van tegenstellingen tussen groepen in de samenleving. Dit kan resulteren in spanningen en toename van segregatie.

  • Onderwijs en ontwikkeling

    Onderwijs is cruciaal in de ontwikkeling van kinderen en jongeren. We doen onder andere onderzoek naar de samenwerking tussen onderwijs en andere partijen betrokken bij jongeren. Ook dragen we graag bij aan het creëren van gelijke kansen voor alle leerlingen.

    Meer over dit thema
Deel deze publicatie op: