Serious Game ‘Virus in de Jungle’

Voorkomen van verspreiding van infectieziekten: Een Serious Game

Over het project

Voor mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB) was het uitdagend om zich aan maatregelen te houden tijdens de COVID-19 pandemie. Professionals en naasten hadden behoefte aan passende tools om informatie en kennis m.b.t. infectieziekten bespreekbaar te maken; rekening houdend met de uitdagingen en complexiteit van deze groep.

Daarom hebben wij een bestaande serious game – die voor én met mensen met een LVB is ontwikkeld én bij professionals bekend staat – aangepast op het onderwerp ‘infectieziekten’. Op deze manier zijn we tot een passende en praktijkgerichte tool gekomen die mensen met een LVB ondersteunt bij het uitvoeren van preventiemaatregelen om virusinfecties te voorkomen. De serious game beoogd draagvlak, kennis en bereidheid bij de doelgroep te vergroten om zelf gepaste en verantwoorde gezondheid gerelateerde maatregelen te nemen en zich daaraan ook te kunnen blijven houden. Test hier de serious game ‘Virus in de Jungle‘ (Codewoord: demovirus)

Wat is ‘Virus in de Jungle’?

‘Virus in de Jungle’ is een spel voor mensen die meer willen weten over hoe infectieziekten verspreiden en wat je er zelf aan kunt doen om dit te voorkomen. Het is een combinatie van een bordspel en een onlinespel. Je kunt met 2 tot 5 mensen spelen, filmpjes bekijken en opdrachten uitvoeren.

Wat kun je ermee?

‘Virus in de Jungle’ is leuk om te doen én heeft een serieus leerdoel: Hoe voorkom je dat een ziekte verder verspreidt? Wat kun jij doen zodat jezelf en mensen in je directe omgeving gezond blijven? Wordt jij de nieuwe ANTI-VIRUS SUPERHELD?

Voor wie is het?

Het spel is samen met mensen met LVB, hun begeleiders, docenten en professionals ontwikkeld en geëvalueerd.

3 vragen aan experts Nick Broekhuizen en Tim Zorg

We vroegen aan Nick Broekhuizen en Tim Zorg, ervaren professionals binnen het Kinderdagcentrum (KDC) van ASVZ, waar dit aan lag en wat beter kan om jongeren met een LVB te ondersteunen om besmetting en verspreiding van infectieziekten te kunnen voorkomen. Samen met hun klas hielpen Nick en Tim mee om het eerste prototype van ‘Virus in de Jungle’ te ontwikkelen en te testen

Lees het interview

Publicaties

In het kader van het project zijn meerdere deelstudies uitgevoerd en verschillende rapportages gepubliceerd.
  • In de methodologische verantwoording lees je meer hoe we samen met alle betrokkenen in meerdere stappen en verschillende fases tot de inhoud en de opzet van het spel zijn gekomen.
  • Wil je meer weten over hoe jongeren in het onderwijs hebben meegewerkt en hoe ze samen met hun begeleiders de onderzoekers bij het ontwikkelen en testen van de serious game hebben geholpen? Kijk dan naar de reflectie op consultatie en pre-test onderwijssetting.
  • In deze evaluatiestudie hebben wij de ontwikkelde serious game op effectiviteit bij leerlingen met een licht verstandelijke beperking (LVB) >16 jaar in de bovenbouw van het praktijkonderwijs geëvalueerd.
  • Wat te doen als er in de context van een crisis zo spoedig mogelijk een serious game interventie moet worden ontwikkeld? Deze procesevaluatie biedt een leidraad, geïnformeerd door de lessen geleerd uit het huidige project.

Toolboek ‘Gewoon bijzonder’

Virus in de Jungle is ook als tool opgenomen in een toolboek van ZonMw voor ondersteuning van mensen met een verstandelijke beperking of niet-aangeboren hersenletsel.

Aanbevelingen toekomstige serious games

De masterthesis van Nesrin Destiny Danning The value of community engagement during the of serious games for low health literate leidde tot o.a. drie aanbevelingen voor toekomstige serious game-projecten en –studies die we heel concreet in de ontwikkeling van Virus in de Jungle hebben meegenomen. Ten eerste, betrek de doelgroep iteratief, beginnend vanaf de voorontwerp-fase, om ervoor te zorgen dat de serious game aansluit bij hun behoeften en capaciteiten. Ten tweede, faciliteer – passend bij de doelstellingen van je project – verschillende niveaus van betrokkenheid. Hierdoor kan de doelgroep de intensiteit van hun engagement zelf kiezen. Zo kom jij als onderzoeker tegemoet aan drukke agenda’s en houd je het aantal afmeldingen zo klein mogelijk. Daarnaast is het ontwikkelen van een warme band met de specifieke doelgroep cruciaal. Ten derde, stel duidelijke doelstellingen en aangepaste protocollen op voor elke co-creatiesessie, passend bij de betreffende projectfase. Houd daarbij rekening  met de capaciteiten van de doelgroep.

Ines Schell-Kiehl

Senior onderzoeker Contact

Wij werken samen met